Monday, September 3, 2007

Månadslön: 5 miljoner - dags att börja söka nytt jobb alltså


5 miljoner kronor i månaden. Det tjänar Britney Spears. Fast hon inte haft någon större artistisk succé på sistone utan mest sysslat med att bråka med förra maken och slagits med papparrazzis.

Inte illa.

Nej, det är klart att man inte blir lycklig av pengar. Eller?
Fast inte olyckligare heller.

Helt klart har jag valt fel jobb. Dags att söka någon annan väg. Definitivt.
Kanske jag skulel börja med att söka till Idol?
Jag skulle kunna börja med att ställa juryn mot väggen för att ta reda på hur jag ska bära mig åt för att flirta mig in hos dem. Det har inte blivit snällare, har jag hört.

Var jag inte ska söka jobb är i alla fall på H&M. Där kollapsar arbetarna till och med för att deras arbetsförhållanden är så vidriga. Enligt en stor morgontidning som bojkottar denna bloggen:
Hennes & Mauritz anklagas återigen för att utnyttja arbetskraft i Indien. I en av fabrikerna som H & M använder sig av kollapsar 15 personer om dagen av den pressade arbetstakten, enligt en undersökning av The Guardian.


En annan morgontidning babblar också om det
:

På en fabrik uppger en anställd som syr kläder för Hennes & Mauritz att hon fick kläder kastade i ansiktet när hon inte levde upp till produktionsmålet. Hon berättar också för tidningen att 15 arbetare om dagen kollapsar av tempot och måste uppsöka läkarvård.


Tänk om det kunde komma en hämnare, en Batman eller Spiderman och hjälpa alla arbetare som blir illa behandlade? Tänk om den där centermannen Federley och centerkvinnan Maud Olofsson skulle få straffarbete hos H&M ett tag, för att se hur det är i verkligheten.

Fast nu blev jag väl för politisk. Men jag tänkte bara som ett exmperiment, för vad jag förstått gillar de inte när arbetare går ihop och försöker förbättra sina villkor.

Men tänk va, 5 miljoner i månadslön. Det vore något. Enda sättet att få det är att bli artist. Genom vanligt arbete går det ju inte.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

No comments: